Vanuit de gedachte dat consumenten ook digitaal gemak verwachten wanneer het gaat om de aansluitingen voor water, energie, internet en telefoon, delen partijen in de hele keten informatie met elkaar op het Digitaal Samenwerkingsplatform (DSP).
Consumenten die iets aanschaffen bij een webwinkel kunnen hun aankoop volgen tot aan de voordeur. Ze krijgen een e-mail met een track & trace code en beschikken daardoor over de meest actuele informatie. Het pakket is verzonden, het ligt bij de bezorger om gesorteerd te worden, het is op transport en u kunt de bezorger over twee uur verwachten.
Om zulke nauwkeurige informatie te kunnen verschaffen, moeten veel partijen aangesloten zijn op hetzelfde systeem. Dat geldt ook voor DSP. Wie een aanvraag doet voor een huisaansluiting heeft namelijk direct of indirect te maken met heel veel partijen. Niet alleen met de ‘nutsbedrijven’, maar ook met gemeenten, bouwbedrijven en bedrijven als Schadenberg Plaisier die de aansluiting daadwerkelijk komen maken. Het vergt een knap staaltje automatisering om dat allemaal op elkaar afgestemd te krijgen.
‘Veel mensen verwachten dat het voor kleinere aannemingsbedrijven als Schadenberg Plaisier moeilijk is om met deze ontwikkelingen mee te gaan. Wij hebben dit in het voorjaar het tegenovergestelde laten zien’, vertelt de directeur van Schadenberg Plaisier.
‘We zijn dan misschien niet zo groot, maar we zijn wel heel flexibel en we houden van korte lijnen. Als het even kan, kiezen we voor doorpakken in plaats van vergaderen. Toen DSP eerder dit jaar naar versie 1.34 ging, was iedereen benieuwd welke aannemer als eerste met grote speler Liander mee zou gaan. Niemand had verwacht dat wij dat zouden zijn, als kleintje uit de regio. Maar zo liep het wel en daar waren we natuurlijk stiekem best trots op.’